Bütün insanlar üç sınıfa ayrılmıştır: Hareket ettirilemeyenler, hareket ettirilebilenler ve hareket edenler.
Ara

Obsesif-Kompulsif Nedir? / Psikolojik Sorunlar

Obsesif-Kompulsif Nedir?

Obsesyon ( saplantı-takıntı) insanın aklına istenmeden, elinde olmadan gelen rahatsız edici düşüncelerdir. Bu düşünceler geldiği zaman kişide büyük bir sıkıntı oluşur ve kişi bu sıkıntıları ortadan kaldırmak için bazı uygunsuz, kendini yapmaktan alıkoyamadığı ve saçma bulduğu yineleyici hareketler yapmaya başlar. Bu hareketlere de kompülsiyon (zorlantı) adı verilir. Mesela kirlilik düşünceleri olan kişilerin sık sık ellerini yıkaması kompülsiyona bir örnektir. Bu düşünceler ve eylemlerin zamanla şiddeti artar ve kişinin günlük hayatının büyük bir kısmını işgal etmeye başlar. Sonuçta kişinin işlevselliği önemli ölçüde etkilenir ve bu durum tedavisi şart olan bir hastalık haline gelir.
Değişik şekillerde görülebilen obsesyon (saplantı- takıntı) ve kompülsiyonların önemlileri şunlardır;

Bulaşma obsesyonları : En sık görülen saplantı çeşididir. Kişide eline olmadan kirlenmeyle ve hastalık bulaşmasıyla ilgili bir tehdit algısı oluşur. Yani kişi kendisinin toplumun diğer bireylerinden daha çok mikrop, pislik ve kirle karşılaşma tehlikesinde olduğuna inanmaya başlar. Bu düşüncenin etkisiyle de gereksiz tedbirler almaya başlar. Bulaşma korkusuyla el sıkışmaktan, umumi tuvaletleri kullanmaktan, para ve kapı tokmaklarını tutmaktan kaçınır. Bu işlerden birini yaptığı zaman da kendilerine mikrop, toz, feçes ya da idrar bulaştığını düşünüp ellerini yıkarlar. Günde 3-4 saat elini yıkayan, her yıkamada en az yarım saat ayıran, dışarı çıkıp eve geldikten sonra hemen elbiselerini çıkarıp yıkamaya atan kendisi de banyoya koşan, her banyoda ve tuvalete girmede 2-3 saat harcayan bir kişide temizlik saplantısının olduğu düşünülür. Çok fazla el yıkamaktan zamanla bu kişilerde yıkanan bölgelerde, özellikle ellerde soyulmalar, cilt tahrişleri görülür.Saplantı hastalarının yüzde 25-50'sinde bulaşma saplantıları görülür.

?Kuşku obsesyonları; Bu çeşit saplantılar da en sık görülen ikinci çeşit saplantılardır. Kişide sürekli bir şeyleri yapıp yapmadığı ile ilgili kuşkular oluşur. Bu kuşkular büyük sıkıntı yaratır ve kişide aşırı bir kontrol etme davranışı oluşur. Acaba ocağı kapattım mı?, kapıyı kilitledim mi?, ışığı söndürdüm mü? gibi kuşkuların sonucunda emin olmak için defalarca tüpü, kapıyı, ışığı kontrol eder.

En sık görülen üçüncü çeşit kompülsiyon olmaksızın zihne yerleşen obsesyonel düşüncelerdir. Durmadan cinsel ve saldırgan bir hareketle ilgili düşünceler zihni meşgul eder. Kişiler bu durumdan dolayı kendilerini sürekli kınarlar.

Bir diğer durum da kişide kompülsiyon olmaksızın beliren saplantılı düşüncelerdir. Bunlar da özellikle saldırgan hareketler ve cinsel dürtülerle ilgili düşüncelerdir. Kişinin zihnini sürekli meşgul ederler. Kişi artık başka bir şey düşünemez hale gelir. Unutmak istedikçe şiddeti daha da artar.

?Simetrik? veya ? eksiksiz olma? saplantıları da sık görülen saplantı çeşitlerindendir. Kişi yaptığı işin eksiksiz olmasına, evdeki veya masasındaki eşyaların düzgün ve simetrik olmasına hastalık derecesinde dikkat eder. Öyle ki saatlerce bu simetriyi sağlamak için uğraşabilir. Eğer bu simetriyi ve düzenliliği yerine getiremezlerse aşırı sıkıntı duyarlar ve sıkıntılarını gidermek için saatlerce uğraşırlar. Bu yüzden işlevsellikleri önemli ölçüde etkilenir. Bir davet, randevu, iş gibi etkinliklerine yetişememe, işleri yetiştirememe gibi sorunlarla çok sık karşılaşırlar.

Ayrıca Tanrı var mıdır?, varsa Tanrıyı kim yaratmıştır? gibi uçsuz bucaksız sorularla giden ? metafizik obsesyonlar? ya da dini obsesyonlar dediğimiz saplantı çeşitleri de vardır. Kişinin aklına istenmeden ve elinde olmadan Allah'ın olmadığı gibi düşünceler gelir. Hatta bazı zamanlar Allah'a küfür şeklinde düşünceler oluşabilir. Kişi bunun neticesinde, hele hele inançlı bir kişi ise aşırı sıkıntı ve suçluluk, günahkarlık duygusuna kapılır. Bu sıkıntıyı ve suçluluk duygusunu bertaraf etmek için de sesli veya içinden ?tövbe tövbe?, ?estağfirullah? gibi sözler sarfeder. Bu düşünceler öyle artar ki kişi günlük işlerini yapmaz ve hatta ibadet edemez hale gelir.

Kanser, AİDS gibi hastalıklara yakalandığı şeklinde düşüncelerin geldiği ?hastalık obsesyonları? bir diğer saplantı çeşitidir. Kişi bu yüzden tetkikler yaptırır ancak bir sonuç çıkmadığı halde elinde olmadan hasta olduğu düşüncesini zihninden atamaz. Hastalık düşüncesinin yarattığı sıkıntıyı gidermek için sürekli hastaneye gidip tetkik yaptırır, tetkiklerden bir sonuç çıkmaz, o an için rahatlar ancak düşünce zihninden gitmez. Bu kısır döngü şeklinde hep bu şekilde devam eder.

Otomobil plakalarını ve evlerin numaralarını okuma, apartmanların kaç kat olduğunu sayma gibi ?sayma obsesyonları? da görülen diğer obsesyon çeşitleridir.

Okunma Sayısı: 26381  / Yorum Sayısı: 21
 

ayine41 21.08.2010 05:05:10 Tarihinde yorumlamış

tekrarlama olasılıgı yuzde kaç acaba bilen var mı
Yöneticiye Bildir

ne-disan 24.02.2010 07:51:23 Tarihinde yorumlamış

bende temizlik takntısı yok ama kötü şeylere zorlanma var bide dünya var mı? dünyadan düşeceğim diye saçma sorular kafamda birikiyor ve hayal dünyasındamıyım diye düşünceler var bide korku panik çok fazla tedavi olmacaktım ilaçlar bana gelmedi tedavimi yarıda bıraktım var mı bildiğiniz iyi doktor bana yardımcı olacak
Yöneticiye Bildir

jasmin 14.02.2010 06:14:39 Tarihinde yorumlamış

arkadaşlar merhaba ben bu hastalığı 10 yıl yaşadım ve sadece bu değildi anksiyete ve panik atakta vardı inanılmaz zor günler yaşadım çok sosyal zeki bir insan olmama rağmen üniversite sınavında istemediğim bir bölümü mühendisliği kazandım kii bu dönemlerde tedavideydim ailem çok ilgiliydi ve çok destek oldular üniversiteyi uzatmalı olarak bitirdim evlendim ve çocuğum var aslında herşey yolunda ve çok mutluyum ama kafamdaki cevapsız sorular ve obsesyon beni bitiriyor süt verdiğim için ilaç kullanamıyorum yinede şükürler olsun güçlü olmak veistemek gerekiyor herkese şifa diliyorum
Yöneticiye Bildir

ketmiket 04.02.2010 11:03:25 Tarihinde yorumlamış

bende bu hastalıkla uzun süreden beri boğusuyorumçevremdekilere belli etmemek için cok caba gösteriyorum günde en az 1 saatım el yıkamayla geçiyorsiddeti azalıp azalıp tekrar coğalıyor bazı takıntılarımdan kurtuldum fakat el yıkama huyum asla gecmediartık sıkıntı vermeye başladı
Yöneticiye Bildir

serdar54 23.01.2010 07:48:11 Tarihinde yorumlamış

arkadaşlar bende bu rahatsızlık 4 senedir var neyapacağımı bilmiyrum
Yöneticiye Bildir

emre01 12.11.2009 03:44:59 Tarihinde yorumlamış

herkese iyi geceler arkadaşlarbende de var bu hastalık teşhisi de kondu 3sene öncebütün ilaçları kullanmama rağmen hiçbir değişiklk olmadı takıntılar aynı takıntılar değişen yokbütün ilaçları denedim hatta o aralar midem ecza deposu gibiyditakıntılarım da el yıkama,dini konular ve babam hayatta olmasına rağmen hergün onun vefat edeceği konusuyla ilgili1sene boyunca tedavi gördüm ama maalesef bir aşama kaydedemedimbunun için konuşmak gerekiyor paylaştıkça rahatlarsınız arkadaşlarcemal kardeşim ben doktor değilim yalnız görülen o ki kız arkadaşında da obsesyon varistersen bir psikiyatriye götür ilaçları versin bende işe yaramadı inşallah senin kız arkadaşında işe yarar
Yöneticiye Bildir

taskiran 11.11.2009 03:21:49 Tarihinde yorumlamış

merhaba değerli arkadaşlar benim 23 yaşındayım 19 yaşında bi kız arkadaşım var fakat kız arkadaşım daha bebekken babasını kaybetmiş ve bu yuzden sucluluk hissi duyuyor 1bucuk sene deprosyon hapı kullandı lisedeyken tam atlattı derken yaklasık 1 hafta once tekrar krizler basladı ve ayrılmamızı istedi 1 senelik bir ilişkimiz vardı ve bir gün bile kavga etmişliğimiz yoktur nedensiz yere bi ayrılık oldu, sorduğum sorulara aldığım tek cevap "bilmiyorum zaten hep gelgitlerle yaşıyordum" oldu 2 gun once cok sayıda hap alarak intihar girişiminde bulundu 1 gecemiz hastanede geçti bugun annesi buraya yani konyaya geldi (üniversite öğrencisiyiz) kız arkadasım ani duygu patlamaları yaşadı fakat bu 1 senede sadece 2 kez oldu ondan başka bi problemi yoktu yada ben öyle zannediyordum sizce bu durumun böle olmasının nedeni ve kız arkadasımın aniden böle bi karar almasının nedeni nedir? acaba kız arkadasımda bu hastalık olabilirmi? yardım ederseniz cok sevinirim şu an kız arkadaşımla görüşmüyoruz ama ben onsuz yapamıyorum iyileşmesi lazım yardım edebilecek arkadaşlar varsa msnim cemaltaskiran@ogrenciselcukedutr yada cep telim 05548269039 yardımcı olabilirseniz cok teşekkür ederim iyi geceler Cemal TASKİRAN
Yöneticiye Bildir

pimlomeh 29.10.2009 05:10:37 Tarihinde yorumlamış

arkadaşlar bende bu sorunla boğuşuyorum hatta bende çoçukluğumdan beri var bu ama bunu 20 yaşından sonra fark ettim hastalık oldduğunuben doktora gittim 1 sene tedavi oldum biraz toparlandım ilaçlar iyi geldi ama tedaviden 3-;4 ay sonra tekrar düştüm bu hastalığa şimdi yine tedavi oluyorum ilaçlar sorunumu azaltıyo ama tam olarak yok etmiyo demek istediğim bence tedavi şart bir destek bunun yanında bu işi beyinde bitirmekbence yani sigara bırakır gibi biraz cesaretli olmak gerekiyo ben şuan bunu yapmaya çalışıyorum başarırımıyım bilmiyorum ama bunu yaparsam iyleşceğimi düşünüyorum zor bi iş ama bu şekilde de yaşanılmaz ALLAH yardımcımız olsun
Yöneticiye Bildir

oslem54 06.09.2009 05:14:39 Tarihinde yorumlamış

ben bu el yıkama sıkıntısından kurtuldum arkadaşlar ama içimde tuhaf tuhaf sıkıntılar oluşmaya başladı en sevdiğim seyleri yapmaya başladığım zaman sanki biri sağ tarafıma vurmak t a yada öle bir şeyler yapmakta gib i sıkıntılar hissediyorum acaba bu kurtulmadığım anlamına mı gelir
Yöneticiye Bildir

25.01.2009 09:27:15 Tarihinde yorumlamış

arkadaşlar ben sizi çok iyi anlıyorum çünkü ben bu sıkıntıları çok uzun süre üzerimden atamadım nasıl geldi nasıl benim hayatımı zehir etti açıklamak çok zor bunu en iyi yaşayanlar bilir inanın insanlarla konuşamıyordum insan bu sıkıntıları içini yiyen bu şeyleri sadece kendisi yaşıyor zannediyor bende öyle zannediyordum ama birçok kişi yaşıyor ve yaşamış bu problemleriaklıma acayip acayip şeyler geliyordu kendimi bu yüzden toplumdan sakladım içime kapandım kimselere birşey anlatamadım ama yaşadığım tecrübelerden şunu çok iyi biliyorumki bu rahatsızlık insanın zaaflarından iyi niyetinden kendine yeterince güvenememesinden ve korkularından kaynaklanıyor arkadaşlar sizden isteğim aklınıza gelen şeyleri niteliği azlığı çokluğu önemli değil kesinlikle ciddiye almayın ve kendinizi başka şeylerle meşgul etmeye çalışınben bu sayede çoğunu atlattım meselem@windowslivecom
Yöneticiye Bildir
123
Yorum
Üye olmak için tıklayınız...